Nico Zonne: de man die transport ademt

Nico Zonne - oprichter en eigenaar van Euro Forwarding - is wat je een natuurtalent noemt. Zijn eerste koeriersdienst begonnen op de middelbare school op 13-jarige leeftijd. Door in-a-box goederen en douanedocumenten op zijn fiets af te leveren. En door zijn eerste scheepswerkgever werd ingehuurd op het moment dat zijn studie net achter hem lag. Het zou het begin zijn van een indrukwekkende carrière die de gehele wereld bestrijkt. Alle denkbare transportmodi omvat. En van ‘internationaal’ zijn huis heeft gemaakt. Mede door vloeiend Duits, Frans en Engels te spreken, maar kan zich ook te kunnen redden in het Spaans, Italiaans, Ivrid (modern Hebreeuws), Mandarijn en Puntoga (Kantonees). Een man die door zijn hele leven culturen heeft geobserveerd, persoonlijke relaties heeft ontwikkelen en een van de meest ervaren internationale expediteurs is geworden in de transportwereld.

Opgemerkt door een groot aantal logistieke denktanks en wetgevende instanties waarin Nico tot op de dag van vandaag actief is. Zoals het NDIV project (Nederland Digitaal in Verbinding, over slim en papierloos uitwisselen van informatie), het Centraal College van Deskundigen van de SMHV (stichting m.b.t. houten verpakkingen), de FeNex (denktank logistiek), de Stuurgroep Zeehavenlogistiek (internationaal discussieplatform havenontwikkelingen) en daaruit voortvloeiende andere discussies met partijen zoals Deltalinqs, AZV (alliantie van zeecontainer verladers) en de VRC (organisatie van Rotterdamse cargadoors).

Een man die de internationale logistiek ademt. Maar ook een man die erkent dat het bij transport om mensen draait. Een state-of-the-art bedrijfsvoering koppelt aan old school elementen als betrouwbaarheid, flexibiliteit en de waarde van een persoonlijke handdruk. Nico heeft alles wat hij in de loop der jaren heeft verworven in Euro Forwarding gestort. Misschien niet de grootste in de branche, maar wel een van de besten.

HT-hout: uitbannen ‘begassen’ containers

Het is ontegenzeggelijk waar dat logistiek milieueffecten heeft. Denk alleen maar aan de zware stookolie van de schepen, aan de kerosine van vliegtuigen en de diesel van de vrachtwagens op de weg.

Logistiek & corona: wat gaat er gebeuren?

Het is de vraag van de meeste branches: wat gaan de blijvende effecten zijn van de wereldwijde corona-crisis. Gaan we vanaf nu veel meer thuis werken via videoverbindingen?